Sborování 2011

Nesoutěžní přehlídka chrámových sborů, pořádaných jednotou Musica Sacra se tentokrát uskutečnila v nádherném barokním poutním kostele Panny Marie Bolestné ve Sloupu v Moravském krasu 18. června 2011. Sborů bylo letos jen osm, ale to mělo výhodu, že měly na vystoupení o několik minut více času než obvykle. Kromě toho kapacita lavic a židlí v tomto poměrně malém, útulném kostele dobře odpovídala počtu kolem 140 dospělých.

Postupně vystoupily tyto sbory:

1. Sloupský chrámový sbor se sbormistrem Martinem Luskou

2. Spojené ekumenické sbory z Jimramova a Sněžného se sbormistrem Antonínem Bradáčem

3. Carpe diem z Letovic se sbormistrem Karlem Pecháčkem

4. Smíšený sbor kostela sv. Augustina z Brna se sbormistrem Pavlem Kynclem

5. Smíšený sbor Cantamus corde z Jezeřan-Maršovic se sbormistrem Bohuslavem Heikenwalderem

6. Svatojánský sbor ze Svitávky se sbormistryní Leontinou Koryčánkovou

7. Smíšený chrámový sbor z Boskovic se sbormistrem Jiřím Pohlem

8. Smíšený sbor Kantiléna z Brna se sbormistrem Martinem Franzem

Z přehledu je patrno, že byly zastoupeny sbory z míst velmi odlišné velikosti. To umožnilo nestrannému posluchači zajímavé srovnání a potvrdilo, že hodnotnou duchovní hudbu lze provádět i ve skromných podmínkách. Předpokladem je hudebně vzdělaná osobnost, která dokáže pro krásnou hudbu nadchnout hudebně spřízněné duše, aby si našly čas na pravidelné zkoušení. Na programu tentokrát zněla jak některá běžně prováděná díla, tak díla neznámá a někdy technicky a přednesově velmi náročná. Přehlídku zahájil předseda MS PhDr. Willi Turk, jednotlivé skladby uváděl podepsaný.

Pro čtenáře Zpravodaje by nemělo význam opisovat celý program. Rádi bychom však poukázali na skladby, které nás zaujaly. K těm nejnáročnějším patřila Missa brevis od vedoucího sboru Kantilény Martina Franze, Pertiho Adoramus a Duroflého Ubi caritas et amor. Francouzské skladby od Saint-Sawense a zmíněného Duruflého si tentokrát vybraly dva sbory. Dvakrát zazněla moteta D. S. Bortňanského, z Angličanů se objevil Edward Edgar a William Boyce. Kuriozitou bylo Ave Maria od Johannesa Brahmse pro 4 ženské hlasy a dosud nebývalou novinkou na přehlídce bylo uvedení dvojsborové skladby Surrexit Christus od Melchiora Vulpia. Velmi úspěšné byly poměrně jednoduchém, ale vkusné a posluchačsky vděčné skladby od P. Karla Břízy a Bohumila Korejse. K nim se řadila i náročnější, půvabná Missa Loretta od Vojtěcha Říhovského. Zaujaly a dobře byly provedeny i Beethovenova Chvála Boží v přírodě, Brucknerovo Locus iste a Alessandra Scarlattiho Exultate Deo.

Po přehlídce si všichni účastníci, obohacení o krásné hudební zážitky, sešli v kulturním domě u výborného oběda, který připravili sloupští hostitelé. Kdo zvládl oběd v daném časovém limitu, stihl ještě vyslechnout poutavý výklad duchovního správce P. Ing. Karla Chylíka o sloupské Madoně a dějinách sloupského poutního kostela. Krátce po něm vyvrcholila přehlídka mší, kterou celebroval P. Marcel Puvák.

Na varhany hrál MgA. David Postránecký a přítomné chrámové sbory zazpívaly společné skladby: při vstupu a při přijímání písně Ó, slavná Panno Maria a Ó spasitelná hostie z Božanova kancionálu v úpravě Bohumila Korejse a při obětování část hymnu Akatistos z byzantské liturgie. Aleluja před evangeliem bylo stejné jako na papežské mši v Tuřanech,. Spojené sbory suverénně řídil MgA. Ondřej Múčka. Jejich provedení asi stovkou pěvců bylo pro účastníky silným zážitkem, neboť tolik vycvičených hlasů bývá v kostele málokdy. Píseň na závěr Tisíckráte pozdravujem tebe připomněla doby po druhé světové válce, kdy ještě zpíval „celý kostel až se okna třásla“.

14. Sborování bylo po hudební i duchovní stránce velmi zdařilé. Organizaci zajistil se svou pracovní skupinou obětavý a skromný pan Martin Luska. Také úhledný pamětní tisk sloupského poutního kostela, který dostal každý účastník na památku, byl jeho zásluhou.

Prof. PhDr. Jiří Sehnal, CSc,

/převzato ze Zpravodaje Musica Sacra č. 3, rok 2011/